Wednesday 9 October 2013

Bersatu Selamanya Prolog ~ Bab 5

PROLOG
Seorang gadis berlari anak menuju ke pintu lif yang masih terbuka. Dia nampak tergesa-gesa. Tangannya pantas menahan pintu lif yang hampir-hampir tertutup. Lantas, matanya beradu dengan sepasang mata yang sudah merenungnya dengan mata yang terkebil-kebil. Seorang jejaka yang berkemungkinan terkejut melihat tindakannya yang jelas kelihatan agak kasar. Kaki si gadis segera melangkah masuk tanpa menghiraukan pandangan si jejaka. Pintu lif tertutup dan bergerak ke tingkat bawah. Suasana sunyi memandangkan hanya mereka berdua sahaja di dalam lif.

Putih betul kulitnya. Hati si jejaka sudah berbisik. Sekilas matanya mencuri lihat tangan si gadis yang nampak sibuk melihat beberapa keping kertas di tangannya. Ekor matanya merayap pula ke wajah si gadis yang cerah lagi gebu dan sedikit kemerahan. Seperti anak mat saleh tapi lebih kepada gadis Arab. Memang sejuk mata memandang.

Mungkin orang Arab campur Melayu. Memang cantik.., fikirnya lagi. Sebaik saja dia berlaga pandang dengan si gadis, bibirnya segera menguntum senyuman yang manis. Si gadis membalas dengan gaya acuh tak acuh ditambah dengan dahi berkerut.

Bunyi dari telefon bimbit si gadis memecahkan suasana sunyi tadi. Dia segera menyelongkar beg tangannya. Senyuman lembut terukir pada bibir mungil itu sebaik saja merenung skrin telefon.

“Assalamua’laikum, sayang.” Jawab si gadis lembut. Kening si jejaka sudah terangkat. Dah berpunya rupanya. Tapi..., kenapa tak ada cincin di jarinya?.., bisik hati si jejaka selepas terpandang tangan kiri si gadis yang cuba menutup perbualannya dari didengari olehnya. Kedengaran si gadis mengeluh sambil mengerling jam tangan.

“Maaf, sayang. Rasanya... Mak ngah tak sempat nak hantar tapi... Mak ngah janji akan ambil Along dan adik-adik lepas sekolah nanti, boleh?” pujuk si gadis manja.

Laa... anak saudara rupanya! Ingatkan suami atau buah hati. Getus si jejaka seraya tersenyum sendiri. Walaupun suara si gadis agak samar-samar namun telinganya masih mampu menangkap beberapa patah kata yang keluar dari bibir si gadis...

“Okey. Balik nanti Mak ngah belanja ais krim, ya?” kata si gadis lembut. “Waa’laikum salam, sayang.” Tambah si gadis agak berbisik seraya memutuskan talian. Keadaan kembali sunyi. Lif masih bergerak tanpa henti.

“Anak saudara?” Si jejaka tiba-tiba bersuara. Terkejut si gadisseketika.

“Ya..” Jawab si gadis ringkas tanpa melihat wajah si jejaka yang boleh dikatakan sedap mata yang memandang. Si jejaka tersenyum lebar melihat kelakuan si gadis yang jelas agak malu untuk bertentang mata dengannya. Belum sempat dia membuka mulut untuk kali kedua, pintu lif terbuka. Si gadis sudah membuka langkah keluar. Si jejaka hanya mampu melihat kelibat si gadis hilang dari pandangannya. Di dalam hatinya sudah berdoa agar dia dapat bertemu dengan gadis itu untuk kali yang kedua.


------------BAB 1------------
Fazri memanjangkan lehernya untuk melihat seseorang yang sedang rancak bersembang dengan Juliana di hadapan pintu jabatan. Dia kenal akan susuk tubuh milik seorang gadis yang sering mengganggu tidur malamnya.

“Apa yang Encik Fazri pandang tu? Lain macam saja saya tengok.” tegur Linda yang tiba-tiba muncul di sebelahnya.

“Tak... tak ada apa.” Fazri segera menyembunyikan kelakuan kantoinya. Linda sudah tersenyum.

“Saya tahu siapa yang Encik pandang. Kalau Encik nak berkenalan dengan dia, cakap saja nanti saya kenalkan dia pada Encik.” Tambah Linda dengan senyuman yang lebar. Fazri sudah tercengang.

“Jangan merepeklah. Saya pergi dulu.” Fazri segera meninggalkan Linda sebelum gadis itu mengetahui niat sebenarnya bertenggek lama di mesin fotostat.

Di dalam pejabat, Fazri bersandar sambil menghembus nafas lega. Dapat juga melepaskan rasa rindunya pada gadis yang ditemuinya secara kebetulan di dalam lif beberapa hari yang lalu.

Kebetulan...? Betulkah secara kebetulan... atau pun dia sememang telah ditakdirkan untuk bertemu dengan aku...?

“Hish...! Apa yang kau merepek ni, Fazri?! Baru jumpa sekali dah cakap ditakdirkan pulak. Kau ni memang suka perasan betul.” Marah Fazri pada bisikan hatinya. Dia mengeluh lemah. Sejak berpindah ke syarikat di cawangan yang bertempat di sebuah pekan kecil bernama Pekan Juntai lebih kurang sebulan yang lalu, Fazri sering termenung dan termangu sendiri selepas terserempak dengan seorang gadis ala-ala minah Arab.

Bukan dia seorang saja yang begitu kerana menurut kata Linda, malah ramai staf lelaki yang berkelakuan sepertinya, ada juga yang lebih kronik. Ingin saja dirisik mengenai gadis itu dari si Linda tetapi ego seorang lelaki menahan dirinya dari berbuat demikian. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Setahunya, gadis itu bukan pekerja di syarikat tersebut tetapi sering pula dia melihat gadis itu bersembang dengan rakan sekerjanya seperti Juliana dan beberapa staf wanita yang lain.

Pintu bilik diketuk beberapa kali langsung tidak menghentikan Fazri dari terus mengelamun.

“Jauhnya awak mengelamun. Sampai saya masuk pun tak perasan.” Tegur Jamaludin dimuka pintu. Fazri baru tersentak.

“Ada... apa-apa masalah ke?” Tanya Fazri agak tergagap.

“Memang ada masalah. Awak dah tengok sekarang pukul berapa? Staf yang lain semua dah turun. Awak tak nak turun makan?” Kata Jamaludin panjang lebar. Fazri menepuk dahi selepas melihat jam di dinding.

“Laa.., dah tengahari rupanya. Cepat betul masa berlalu.”

“Memanglah cepat kalau sepanjang hari asyik termenung saja.” Jamaludin tersenyum penuh makna. Fazri sekadar membalas selamba untuk menutup rasa kantoinya. Mereka bergerak turun ke kafe syarikat.

“Saya perasan awak asyik termenung memanjang. Awak ada masalah ke?” tanya Jamaludin penuh prihatin. Pinggan yang sudah kosong ditolak ke tepi. Fazri diam seketika. Peristiwa terserempak dengan gadis ala-ala Arab beberapa hari yang lalu betul-betul membuat tidurnya tidak lena.

“Kalau saya tanya, awak janji jangan beritahu sesiapa.” Kata Fazri perlahan dan penuh misteri. Jamaludin mengangguk serius. Fazri menarik nafas yang dalam.

“Saya perasan ada seorang gadis selalu datang ke jabatan kita berjumpa dan bersembang dengan Juliana dan staf wanita yang lain. Setahu saya, dia bukan staf syarikat ni. Awak kenal gadis tu..?”

Jamaludin diam sejenak cuba memikirkan gerangan gadis yang dimaksudkan oleh Fazri.

“Oh.., awak mesti cakap pasal Nurliana. Dia memang bukan staf syarikat. Dia datang ke sini pun sebab Juliana dan Linda rapat dengan dia. Juliana beritahu gadis tu bekerja di butik tak jauh dari sini. Ramai juga staf wanita yang menempah baju dari dia. Mereka kata hasil tangan dia memang halus dan kemas.” Terang Jamaludin panjang lebar.

“Nurliana...” Dalam tidak sedar, Fazri sudah ter‘sebut’ nama gadis itu. Jamaludin tersenyum penuh makna.

“Awak pun dah tersangkut dengan dia..?” Serkap Jamaludin. Fazri tersipu malu. Jamaludin galak ketawa. “Saya tak hairan sebab ramai staf lelaki yang terpikat dengan rupa parasnya. Kalau nak dengar suaranya pun memang susah. Ramai yang dah mencuba dan ramai jugak yang gagal.”

“Kenapa..? Dia jual mahal ke?”

“Bukan masalah jual mahal tapi Nurliana tu sememangnya mahal. Dengar kata, dia anak bekas imam masjid besar. Sebab itulah saya kata yang dia memang mahal.” Fazri tersenyum mendengar penjelasan Jamaludin. “Awak pun nak mencuba nasib jugak ke..?”

“Kalau dah jodoh apa salahnya..?” Fazri membalas selamba. Jamaludin turut tersenyum sambil menggeleng.

“Kalau dah macam tu, saya akan doakan semoga awak akan berjaya.” Tambah Jamaludin senang. Fazri tersenyum lega. Dia akui, gadis bernama Nurliana betul-betul membuat jantungnya bergetar laju. Tidak pernah dia berjumpa dengan mana-mana gadis yang mampu berbuat demikian. Mungkin benar yang dia sudah berjumpa dengan jodohnya.


Fazri keluar dari keretanya walaupun kepalanya sakit selepas terhantuk pada alas di belakang kepalanya. Dia berjalan ke bonet depannya yang sudah berasap. Bumper kereta yang dilanggarnya sudah tercabut. Dia memegang kepalanya. Inilah padahnya kalau tidak memberi perhatian ketika memandu. Nasib baiklah kereta miliknya sekadar kereta Iswara lama terpakai tetapi dia masih boleh didakwa kerana cuai ketika memandu.

“Macam mana awak memandu, hah...?!” Satu suara yang lembut menerjah masuk ke lohong telinganya. Fazri tercengang seketika. Jantungnya pula tiba-tiba saja berdegup pantas. Dia seperti kenal akan suara lembut itu. Suara yang pernah didengarnya ketika berada di dalam lif, lebih kurang dua minggu yang lalu. Walaupun suara terdahulu hanyalah secebis tetapi otaknya masih mampu menganalisis dan mengimbas kembali kelunakan suara itu. Fazri menoleh untuk melihat dan ternyata, dia betul. Suara itu milik gadis yang berjaya mencuri tumpuannya.

“Dia?” Fazri bersuara perlahan dengan mata yang masih tidak lekang merenung wajah gadis yang putih gebu itu. Si gadis sudah mengerutkan dahi. Pelik dan hairan melihat jejaka di hadapannya yang sudah sedikit terlopong dengan renungan yang tajam dan dalam.

“Hello...?! Saya sedang cakap dengan awak... atau awak dah pekak!” tambah si gadis agak kasar. Kening Fazri pula terangkat kerana terkejut. Beberapa pasang mata yang memandang langsung tidak dipeduli, seperti kehadiran mereka langsung tidak wujud.

“Maaf... saya minta maaf. Saya akan tanggung semuanya nanti.”

“Memanglah, sebab awak yang langgar saya.” Balas si gadiskeras dengan jelingan yang tajam. Kemudian, dia mengeluh berat. Sisi kepalanya dipegang lembut. Teruklah dia kali ini. Keretanya rosak teruk. Tersilap, bukan keretanya tetapi kereta milik majikannya. Fazri dari tadi hanya melihat.

Kereta mereka berdua ditarik ke sebuah bengkel kereta berdekatan. Tauke bengkel akan cuba siapkan kereta si gadis dalam masa seminggu. Kereta Fazri pula memang tak ada harapan walaupun diperbaiki seperti biasa. Tapi, itu bukan masalah utamanya. Kegelisahan si gadis yang begitu lama bercakap di telefon membuatkan dia sendiri ralat. Dia sudah bertanya sama ada gadis itu cedera atau tidak, yang dibalas hanyalah gelengan. Marah agaknya. Siapa yang tidak marah kalau kereta baru dilanggar gara-gara cuai ketika memandu. Entah apalah reaksinya kalau dia tahu Fazri bercakap di telefon ketika memandu.



------------BAB 2------------

Selepas seminggu, kereta Maimun siap dibaiki. Di bengkel, kelihatan Fazri sedang bersembang dengan seorang lelaki Cina berusia lewat 30-an. Tidak lama kemudian, sebuah kereta Wira Aeroback merah berhenti di hadapan bengkel Ah Fat. Fazri dan tauke bengkel, Ah Fat sendiri sudah memandang ke arah kereta tadi. Kemudian, seorang wanita keluar dari tempat sebelah pemandu.

Wanita itu berusia dalam lingkungan awal 40-an. Tidak bertudung tetapi berbaju kurung, menonjolkan gaya sopan dan ayu seorang wanita Melayu. Pintu pemandu pula terbuka. Seorang gadis bertudung litup keluar dari tempat memandu. Senyuman lebar terukir pada bibir nipis Fazri. Gadis itulah yang ditunggunya. Gadis yang berjaya membuat tidurnya tidak lena sepanjang minggu. Dia sendiri tidak sedar hatinya sudah tertawan dengan gadis yang belum diketahui nama penuhnya.

“Encik ni... Muhammad Fazri?” Maimun bertanya sopan. Fazri terjaga dari lamunannya.

“Ya... ya, sayalah tu.” Jawab Fazri agak tergagap. Maimun sudah tersenyum manakala si gadis langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi.

“Puan ni...?”

“Saya Maimun, pemilik kereta ni.” kata Maimun ringkas sambil memerhati kereta Toyota Vios hitam miliknya. Dahi Fazri sudah berkerut.

“Kereta Puan? Tapi kenapa dia...”

“Saya selalu biarkan dia pandu kereta saya setiap kali keluar mengambil sampel kain di luar atau berjumpa pelanggan.” Terang Maimun. ‘Patutlah dia gelabah semacam saja. Rupanya dia pakai kereta kawannya.’ Bisik Fazri sambil memandang si gadis yang masih diam membisu.

“Kereta saya dah siap, kan?” tanya Maimun ingin kepastian.

“Ya. Dah siap. Tapi, sebelum tu apa kata kalau saya belanja Cik berdua lunch memandangkan sekarang pun dah tengahari.” Kata Fazri penuh harapan. Maimun sudah tersenyum tetapi bukan si gadis. Kalau boleh, dia nak cepat pulang ke butik.

“Bagus idea tu. Zira..?” Maimun sudah mengerling tajam ke arah si gadis yang dari tadi hanya terpaku seperti patung. Hati si gadis sudah membentak. Dia membalas renungan Maimun dengan kening yang bertaut. Kemudian, bahunya dilepaskan ke bawah tanda mengalah.

“Yelah.” Jawab si gadis ringkas dan jelas sekali tidak ikhlas. Takut juga kalau membiarkan Maimun makan sendirian bersama seorang pemuda. Lebih teruk kalau terserempak dengan suaminya, yang memang sinonim dengan perangai cemburu tidak bertempat. Si gadis mengeluh sendirian kerana sentiasa tertewas dengan pujuk rayu Maimun.

Lain pula dengan Fazri, dia sudah tersenyum puas. Hatinya melonjak kegembiraan tidak terkata. Bagai mimpi jadi kenyataan. Ini adalah peluang keemasan untuknya mendekati gadis idamannya.


Di sebuah restoran masakan kampung, mereka bertiga duduk di meja bersebelahan sebuah taman mini yang dilengkapi dengan landskap yang ringkas tetapi dibina cantik dan indah. Mereka bertiga sudah selesai makan dan duduk bersantai sambil berborak.

“Jadi, Akak buka butik di pekan ni?” tanya Fazri selepas menyedut minumannya. Matanya sekali-sekala sempat mencuri lihat si gadis yang nampak termenung memandang ke arah taman mini bersebelahan.

“Ya. Buat masa ni, butik Akak satu-satunya yang ada di pekan ni. Jadi, tak ada pesaing nak berebut pelanggan dengan Akak.” Balas Maimun dengan senyuman. “Fazri kerja di mana?”

“Saya kerja di syarikat yang baru bertapak di pekan ni.” terang Fazri ringkas.

“Syarikat baru? Oh, bangunan tinggi yang warna biru tu, kan?!” teka Maimun. Fazri nampak terkejut.

“Ya. Mana Akak tahu?”

“Akak cuma teka.” Balas Maimun ringkas sambil tersenyum. Fazri sekadar membalas dengan dahi sedikit berkerut pelik.

Deringan telefon si gadis mematikan perbualan mereka. Selepas beberapa ketika, talian tadi dimatikan.

“Siapa?” tanya Maimun ringkas.

“Kak Sal. Dia kata pelanggan semalam datang nak tukar warna kain. Tak sesuai dengan ruang biliknya.” Jelas Fazira padat. Maimun sudah mengeluh. “Zira perlu ke kedai semalam untuk ambil sampel kain yang baru untuknya.” Fazira sudah berdiri dengan niat untuk beredar. Fazri hanya melihat dan mendengar perbualan mereka.

‘Zira..? Bukan ke namanya Nurliana..?’ Fazri berkerut dalam hati.

“Tak menyusahkan ke?” tanya Maimun.

“Tak... asalkan Akak janji untuk bayar duit minyak kereta Zira.” Balas Fazira manja. Dalam tidak sedar, jantung Fazri mula berdegup kencang tatkala terdengar suara manja Fazira.

“Oo... pandai Zira kenakan Akak, ye!” Maimun menjeling lembut. Fazira tersenyum beserta tawa kecil lantas dia segera menutup mulutnya selepas sedar ada sepasang mata sedang memerhatinya. Tawanya sudah hilang. Kening Fazri sudah bersambung melihat kelakuan Fazira.

“Zira pergi dulu.”

“Eh..., sebelum tu...!” Langkah Fazira terhenti selepas tangannya dipegang Maimun. “Punya seronok bersembang sampai terlupa nak beritahu Fazri. Ini pekerja Akak yang paling rajin dan paling manja.” Maimun dan Fazri sama-sama tersenyum melihat Fazira yang sudah menjeling marah. “Namanya... Nurliana Fazira.”

‘Macam nama aku pulak...Nurliana Fazira... cantik. Namanya memang cantik, seperti tuan empunya badan.’ Bisik hati Fazri sambil melirik wajah mulus Fazira seraya menguntum senyuman yang paling manis. Fazira sudah terpana melihat senyuman yang terukir. Dia dapat rasa darahnya menyirap hingga ke pangkal lehernya. Jantungnya pula bergetar tidak menentu. Pandangannya segera dialihkan ke arah Maimun.

“Okeylah, Akak. Zira pergi dulu. Nanti merungut pulak Kak Sal.” Fazira segera membuka langkah tanpa menoleh. Dia tidak sanggup untuk terus melihat senyuman tadi. Hatinya sudah tidak keruan walaupun untuk memandang wajah jejaka itu. Entah kenapa, nafasnya terasa sesak. Penat.


------------BAB 3------------
Di tempat parkir dalam perkarangan sekolah rendah, kelihatan Fazira sedang duduk di kerusi batu di bawah pohon yang rendang sambil berbual dengan seorang gadis hampir sebayanya.

“Dia belanja kau makan?!” Fazilah nampak terkejut.

“Bukan aku sorang. Aku dengan Kak Mun la...” Balas Fazira keras.

“Ceh..., Kak Mun tu kacau daun betullah! Kenapalah dia tak biarkan kau makan berduaan dengan lelaki tu.” Fazira menjegilkan matanya selepas mendengar kata-kata sahabat baiknya itu.

“Amboi..., lancarnya mulut!” Fazira geram dengan pantas mencubit pipi temannya. Fazilah mengerang sakit. “Padan muka.” Tambah Fazira.

Fazilah adalah sahabat Fazira paling akrab. Persahabatan mereka bermula sejak dari tadika dan kekal hingga sekarang. Fazilah tempat dia meluahkan perasaannya kala dirudung masalah dan tempatnya berkongsi saat-saat gembira dan duka.

“Mak ngah...!!” jerit satu suara kedengaran halus dan manja. Mereka menoleh. Seorang kanak-kanak perempuan lengkap dengan pakaian sekolah rendah berlari anak ke arah Fazira. Ibu saudaranya sudah tersenyum manis sambil mendepakan kedua tangannya. Mereka berpelukan.

“Mak ngah tahu tak? Waktu Pendidikan Seni tadi, adik dapat markah penuh sebab adik buat layang-layang paling cantik dalam kelas.” Kata Atiqah dengan manja. Fazira tersenyum. Atiqah anak kedua dari tiga adik beradiknya. Umurnya pula baru 9 tahun bermakna dia di Darjah Tiga. Wajahnya memang comel terutama sekali bila bertudung sekolah.

“Alah, kalau setakat buat layang-layang tu Along pun boleh!” kata Alif agak bongkak. Dia muncul di sebelah Atiqah. Fazira sudah menjeling lembut. Alif yang berusia 13 tahun adalah anak sulung abang Fazira iaitu Zafrul. Alif juga abang kepada Atiqah.

“Along jealous!” Atiqah mencebik dan masih memaut bahu Fazira. Alif pula sudah menjelirkan lidahnya. Antara semua anak saudara Fazira, Atiqahlah yang paling manja memandangkan dia satu-satunya anak perempuan dalam keluarganya.

“Hah..., sudah! Jangan bergaduh. Mak ngah tak suka.” Fazira bersuara keras. Dia memang pantang kalau melihat mereka bergaduh sesama sendiri walaupun hanya bertikam lidah.

“Mana Atif?” tanya Fazira agak cemas dengan mata yang sudah melilau.

“Ni ha!” sampuk seorang lelaki sambil mendukung seorang kanak-kanak lelaki memakai uniform pra-sekolah. Nampak seperti baru sudah menangis.

“Dia jatuh masa keluar dari kelas tadi.” Terang lelaki itu lagi seraya meletakkan Atif ke bawah. Atif segera berlari ke arah Fazira. Lelaki tadi ialah Kamarul, tunang Fazilah. Mereka berdua merupakan guru sekolah rendah. Kalau dipanjangkan cerita, Fazira dan Fazilah berkenalan dengan Kamarul semasa di Tingkatan Satu. Kalau tidak kerana kemalangan 5 tahun yang lalu, Fazira mungkin sudah menjadi guru sekolah seperti mereka berdua.

“Macam mana sayang boleh jatuh?” tanya Fazira lembut sambil mengelus-elus rambut pendek Atif. Anak kecil itu diangkat ke atas ribanya.

“Kawan Atif... tolak...” Atif yang baru berusia 4 tahun, menangis semula. Mungkin tidak mampu menahan sebak. Fazira segera memeluk tubuh kecil itu sambil memujuknya supaya berhenti menangis. Kamarul dan Fazilah hanya melihat layanan Fazira terhadap anak-anak saudaranya yang mengalahkan anak sendiri. Hidung Atif yang berhingus dikesat dengan tisu.

“Jangan nangis ya, sayang. Nanti Mak ngah belikan ais krim, ya?” Itulah modal yang selalu digunanya untuk memujuk anak kecil itu. Atif sudah mengangguk kepala. Atiqah dan Alif juga sudah merengek mahukan benda yang sama.

“Kau terlalu manjakan mereka, Zira.” Kata Fazilah dengan pandangan yang agak sayu. Kamarul pula sudah duduk di sebelah kanan tunangnya memandang dengan pandangan yang sama.

“Kalau tak manjakan mereka ni, siapa lagi. Dahlah jumpa mak ayah sendiri pun dua tiga bulan sekali. Sekurang-kurangnya, layanan aku ni dapat ubatkan rasa rindu mereka.” Jelas Fazira panjang lebar. Fazilah mengeluh kecil. Ada betul juga tindakan temannya. Setahunya, Zafrul bekerja di pelantar minyak di Terengganu manakala isterinya, Emilia bekerja sambil belajar di Sarawak. Anak-anak pula terpaksa ditinggalkan walaupun hati tidak rela.

“Bila kau nak kahwin, Zira?” Entah bila dan dari mana, tetiba saja ayat-ayat itu terpacul keluar dari bibir Kamarul. Fazilah yang dari tadi mengelamun seorang diri, tercengang sambil merenung tunangnya. Fazira lebih teruk, keningnya bertembung seperti dua treler berlanggar dari arah bertentangan ditambah dengan dahi berkerut seribu. Suasana sunyi seketika.

“Kenapa kau tanya soalan macam tu?” marah Fazilah dengan suara yang ditekan. Jelingannya juga nampak tajam.

“Salah ke apa aku tanya? Kita dah bertunang tunggu masa nak kahwin, yang dia pula sampai sekarang masih solo? Kalau dia tak berkahwin, kita pun takkan kahwin, faham..!! Kau dah lupa dengan janji kita buat dulu.”

“Kalau ya pun, berlapiklah sikit.” Fazilah masih merenung dengan jelingan yang sama.

Fazira sudah tersenyum melihat kedua temannya berperang mulut. Walaupun selalu bergaduh, namun kasih antara mereka tidak pernah layu. Maklumlah, dah kenal sama kenal. Tinggal pula berjiran. Nasib baiklah mereka tidak jemu memandang muka yang sama setiap hari. Kalau dulu, perang pasti meletus kalau berjumpa. Mana tidaknya, dua-dua hantu sakat. Memang benarlah kata orang, benci boleh berubah kepada sayang, maka lahirlah perasaan cinta. Fazira tersenyum sendirian.

Pasal janji pula.., mereka pernah berjanji akan berkahwin serentak pada hari yang sama. Janji mereka berdua tidak akan berkahwin selagi Fazira tidak menemui lelaki yang sesuai untuk dijadikan suami. Fazira menggeleng pula dengan senyuman yang sama.

“Hah..., tu senyum sorang-sorang mesti ingatkan seseorang yang special!” Kamarul memulakan sesi menyakatnya. Fazira sekadar ketawa kecil.

“Kalau sampai jodoh, aku kahwinlah. Kau jangan sibuk pasal hal aku, buat masa ni... tunang kau lebih penting, faham?!” tekan Fazira sambil merenung Fazilah yang sudah memandangnya dengan pandangan yang suram.

“Si Fazilah kau jangan risau sebab aku dah ikat dia.” Kamarul menjeling Fazilah yang sudah menoleh ke arahnya. “Kalau kau tak ada calon yang sesuai, apa kata kalau kau ambil aku saja?”

Mata Fazilah hampir-hampir tersembul keluar selepas mendengar kata-kata lelaki yang sudah menjadi tunangnya. Fazira pula sudah menutup mulut. Mulut Kamarul kadang-kadang memang celupar.

“Apa dia?!” Fazilah geram lalu menghadiahkan satu cubitan yang paling berbisa di paha Kamarul. Lelaki itu mengerang menahan sakit. Fazira sudah ketawa. ‘Padan muka. Ada sebab orang tua kata kerana mulut, badan binasa.’ Jerit hati Fazira masih ketawa. Kamarul menggosok paha yang dicubit tadi. Fazilah pula sudah merajuk. Fazira segera melarikan diri bila Atiqah merengek mahu pulang. Kedua kawannya ditinggalkan begitu saja. Malas dia nak masuk campur. Lagi lama dia menunggu, lagi teruklah dia disakat. Silap hari bulan boleh putus sahabat dengan si Fazilah pula.


------------BAB 4------------
Di dalam sebuah pejabat yang dingin, Fazri duduk menyandar dengan pandangan yang kosong. Jelas sekali dia sedang menungkan sesuatu. Tiba-tiba saja, bibirnya merekah mengukir senyuman yang lebar. Tengahari tadi, tanpa diduga Fazri bersua lagi dengan Fazira. Mereka berjumpa di sebuah restoran bersebelahan dengan masjid besar di pekan itu. Ketika Fazri tiba, gadis idamannya sedang seronok bersembang dengan seorang lelaki yang agak berusia. Lelaki itu nampak kemas dengan serban putih. Malah, mereka nampak sangat mesra.

Langsung tidak terlintas difikirannya untuk menyapa mereka kerana takut mengganggu. Dia hanya mampu memandang dari jauh. Sebelum beredar, gadis itu sempat bersalaman malah pipi lelaki berumur itu juga sempat dicium. Terkejut juga Fazri. Maklumlah, Fazira gadis yang bertudung litup. Mustahil dia akan menyentuh lelaki yang bukan muhrimnya, inikan pula mencium. Dahi Fazri berkerut seribu. Otaknya mula menganalisis beberapa andaian.

“Mungkin ayahnya. Tapi..., kalau ayahnya... kenapa berbeza sangat?” Bisik Fazri sendirian. Lelaki berusia itu agak gelap, lebih kepada hitam manis. Terlalu berbeza kalau dibandingkan dengan Fazira. “Mungkin... ibunya orang luar negara.” Tambah Fazri sambil menggaru pelipisnya.

Lamunannya berkecamuk selepas mendengar deringan telefon bimbitnya. Dia tersenyum selepas melihat skrin telefonnya.

“Assalmua’laikum, Papa.” Ucap Fazri lembut dan sopan.

“Waa’laikum salam. Azri, apa khabar? Sihat?” Kedengaran satu 
suara yang agak garau di corong telefon Fazri.

“Alhamdulillah. Azri sihat. Macam mana dengan Papa?”

“Alhamdulillah, Papa pun sama. Maaflah, baru hari ni Papa ada masa nak bertanya khabar dengan kamu. Macam mana dengan kerja kamu di sana?”

“Azri faham, Pa. Kerja Azri okey. Layanan mereka biasa saja sebab mereka masih tak tahu yang Azri anak Papa.” Terang Fazri sambil tersenyum.

“Itulah. Kalau kamu beritahu mereka, mungkin tengok muka kamu pun mereka takut. Tapi, Papa bangga dengan kamu. Azri sanggup sembunyikan identiti sendiri semata-mata untuk bergaul dengan mereka dan saling mengenal pekerja bawahan sendiri.” Puji suara Faizzul.

“Azri sekadar nak belajar hidup sendiri tanpa bantuan sesiapa. Macam Papa.” Tambah Fazri lagi. kedengaran Faizzul ketawa besar.

“Papa bukan hidup sendiri tapi Papa dapat bantuan. Itu pun dari kawan Papa. Kalau bukan kerana dia, kemungkinan Papa takkan berjaya seperti sekarang. Dan... kerana dia jugalah, Papa berjaya didik kamu untuk jadi anak yang baik, paling tepat anak yang soleh.” Kata Faizzul panjang lebar. Fazri sudah tersenyum lebar.

“Papa dah jumpa dia?” tanya Fazri. Faizzul mengeluh berat.

“Belum. Papa dah ke Indonesia tapi rumah yang dia pernah tinggal sudah dirobohkan. Penduduk yang tinggal di situ juga sudah berpindah ke tempat lain.” Terang Faizzul agak hampa dan lemah.

“Sabarlah, Papa. Banyakkan berdoa. Insyaallah, Azri yakin suatu hati nanti Papa akan berjumpa dengan dia.”

“Ya. Papa juga harap begitu.” Faizzul menarik nafas. “Jadi..., lebih sebulan di Pekan Juntai ada jumpa gadis yang istimewa?” Fazri tercengang mendengar kata-kata bapanya.

“Kenapa Papa tanya soalan macam tu?” tanya Fazri dengan dahi berkerut.

“Manalah tahu. Dalam diam, Fazri ada tersangkut dengan seseorang di situ. Maklumlah, di hujung Pekan Juntai, ada kampung. Pasti ada gadis yang berjaya mencuri tumpuan Azri, tak begitu?” teka Faizzul sambil ketawa kecil. Fazri sudah tersenyum lebar sebaik saja wajah Fazira menerjah masuk ruang fikirannya.

“Kalau betul ada, Papalah orang pertama yang akan tahu.” Balas Fazri dengan tawa kecil.

“Elok sangatlah tu. Nanti Papa beritahu Ummi untuk merisik gadis tu.”

“Hish..., Papa ni! Sampai ke situ Papa berangan.” Balas Fazri kalut. Faizzul sudah ketawa.

“Bukan berangan, Azri tapi itulah impian Papa. Papa nak lihat anak Papa hidup bahagia di sisi seorang wanita yang layak digelar sebagai isteri yang solehah. Takkanlah Azri nak membujang sampai ke tua?” kata Faizzul penuh makna.

Fazri tersenyum simpul. Betul kata bapanya. Usianya kini bakal mencecah 29 tahun. Kawan yang seusianya sudah berkahwin. Malah, ada yang beranak dua. Tetapi, semua itu bergantung kepada jodoh masing-masing. Mungkin jodohnya belum sampai.

“Sebelum Papa terlupa, Ummi kata nak melawat kamu di sana. Tapi, belum pasti bila sebab... kamu tahulah perangai Ummi kamu tu. Selalu buat surprise.” Beritahu Faizzul. Fazri sudah menegakkan badannya. Ummi nak datang?.., omel Fazri sendirian.

Ummi atau nama sebenarnya, Jannah adalah ibu saudara Fazri dan adik kepada Faizzul. Selepas diceraikan suaminya, Jannah sering mengikut ke mana saja Faizzul pergi walaupun untuk urusan syarikat. Malah, Faizzul juga tak kisah dengan kehadiran adiknya memandangkan isterinya jarang berada di sisinya.


Di dalam ruang dapur, Fazira sedang sibuk memasak makan malam untuk keluarganya. Atiqah pula sibuk menyusun pinggan dan gelas di atas meja. Gadis kecil itu memang ringan tulang. Tidak perlu disuruh, dia pasti akan datang dan menolong Fazira kerana itulah yang diajar Fazira sejak dia berusia tujuh tahun. Gadis kecil itu pula langsung tidak membantah. Dia sudah berazam untuk menjadi seperti Mak ngahnya, bukan saja cantik malah pandai memasak. Alif dan Atif masih berada di ruang tamu, menonton televisyen agaknya.

“Ada apa-apa yang akak boleh tolong?” tegur Liyana dari muka pintu yang menghubungkan ruang dapur dan laluan ke ruang tamu. Fazira menoleh. Kakak iparnya yang sedang mengandung enam bulan berjalan menghampiri Fazira.

“Akak, kan mak larang akak masuk dapur.” Tegas Fazira sambil menjeling sekilas ke arah pintu tadi, takut ibunya tiba-tiba muncul.

“Alah..., Zira jangan takut! Mak ada di ruang tamu, sedang bercakap di telefon. Zira masak apa? Wangi betul akak bau.” Liyana menjenguk ke dalam kuali yang sedang panas mendidih.

“Ikan merah masak cili.”

“Wah.., terliur akak!” Liyana segera menutup mulutnya. Fazira sudah tersenyum serta ketawa kecil. Mungkin inilah ragam perempuan mengandung. Selera pula semakin bertambah. Maklumlah, makan untuk dua orang.

“Abang Zul kerja malam ke?” tanya Fazira sambil mengalihkan masakannya tadi ke dalam pinggan dan dihidangkan ke atas meja. Atiqah pula sibuk menyediakan air sirap.

“Em... tapi, dia kata nak balik awal malam ni. Mungkin dalam pukul 10 atau 11 malam nanti.” Jelas Liyana sebaik saja melabuhkan punggung di kerusi. Fazira mengangguk tanda faham.

Abang Zul atau Zulkifli adalah adik kepada Zafrul. Dia bekerja sebagai seorang penyelia di sebuah kilang membuat barangan elektrik di bandar. Liyana pula suri rumah sepenuh masa. Fazira mengerling jam di dinding. Sebentar lagi ayahnya akan balik dari surau.

“Atiqah pergi panggil Nenek, Along dan Atif. Atuk balik nanti kita boleh terus makan.” Kata Fazira. Atiqah mengangguk lalu keluar dari ruang dapur. Tidak lama kemudian, Alif dan Atif masuk ke ruang dapur dan segera mencuci tangan tanpa disuruh. Beberapa minit selepas itu, Mariam pula masuk dan duduk di meja makan. Wajahnya nampak biasa.

“Siapa telefon tadi, mak?” tanya Liyana yang sudah lama duduk di kerusi sambil mengusap perutnya.

“Adik mak, Mak teh Sakinah. Dia telefon nak bagitau Haliza nak kahwin hujung bulan depan.” Terang Mariam ringkas dengan nada yang agak mendatar.

“Haliza nak kahwin? Bukan ke budak tu baru habis SPM?” Liyana nampak terkejut. Siapa yang tak terkejut, dia sendiri pun berkahwin pada usia 26 tahun. Fazira hanya mendengar sambil menuang air ke dalam gelas.

“Dah orang masuk minta, kahwin je la. Kenapa nak tolak jodoh?” Suara Mariam agak meninggi. Matanya juga nampak tajam. Alif dan adik-adiknya hanya diam, tertunduk.

“Bukan macam orang tu, dah ada tunang tapi tak tahu nak jaga.” Mata Mariam sudah menjeling Fazira. “Ntah sial jenis apa yang melekat. Tunang hilang ntah ke mana, alih-alih dapat berita dah berkahwin dengan anak penghulu. Buat malu saja.” Mulut Mariam sudah melalak. Fazira hanya menadah telinganya. Tangannya masih belum berhenti membuat kerja. Hatinya yang sakit, hanya DIA saja yang tahu.

“Tak baik mak cakap macam tu. Benda tu kan dah lepas.” Liyana cuba membela adik iparnya. Rasa kesal terbit di hati kerana bertanyakan soalan pada mertuanya.

“Kau diam! Aku bukan cakap dengan kau.” Tengking Mariam agak lantang. Liyana sedikit terkesima. Dia mengeluh lemah. Bukan dia tak kenal perangai mertuanya. Kalau naik angin, air laut di Kutub Utara pun belum boleh menyejukkan hatinya yang panas menggelegak. Mariam masih menjeling tajam ke arah Fazira. Dia ingin meneruskan sesi ceramah tidak bertauliahnya tetapi terpaksa ditunda selepas telinga terdengar satu suara memberi salam.

Fazira berjalan pergi meninggalkan ruang dapur. Buat sementara waktu, hatinya lega kerana tidak perlu berdepan dengan perlian berbisa dan jelingan maut ibunya. Selak pintu depan dibuka. Sebaik saja pintu dikuak, Ghazali sudah berdiri dengan senyuman.

“Dah habis masak?” tanya Ghazali sebaik saja melangkah masuk ke ruang tamu.

“Semuanya dah masak. Kami cuma tunggu ayah balik.” Jelas Fazira dengan senyuman yang manis. Tangan ayahnya dicium lama. Fazira memang gembira setiap kali menyambut kepulangan ayahnya. Kenapa? Sebabnya... Mariam takkan berani bersuara bila berhadapan dengan Ghazali. Kehadiran ayahnya sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan yang dialaminya.


Fazira duduk termenung di birai katilnya selepas selesai solat Isyak. Tangannya memegang sekeping gambar lama dan ada kesan terbakar pada sisi gambar. Imej pada gambar itu juga sudah kabur. Walaupun imej pasangan suami isteri masih kelihatan, namun yang nampak hanyalah bahagian bahu dan leher. Wajah mereka pada gambar itu langsung tidak dapat ditafsir oleh matanya. Fazira mengeluh kecil.

“Abah... ibu... Zira rindukan abah dan ibu.” Fazira bersuara lembut. Tanpa dipinta, air jernih mengalir turun membasahi kedua pipi putihnya. Gambar itu diletakkan pada dadanya lantas tubuhnya dipeluk erat. Dia tertunduk dengan bahu yang terhinjut-hinjut menahan sebak. Tersentak dia bila terdengar seseorang mengetuk pintu biliknya. Tangannya pantas mengusap kedua pipi. Lampu ditutup. Serta-merta biliknya menjadi gelap tetapi masih samar bertemankan lampu jalan. Dia membuka pintu.

“Mak ngah...” panggil Atiqah sebaik saja pintu bilik terbuka. Gadis comel itu berdiri di depan pintunya sambil memeluk bantal busuknya. “Adik nak tidur dengan Mak ngah.” Rengeknya manja. Fazira sudah tersenyum.

“Mari masuk sayang.” Sahut Fazira lembut. Atiqah tersenyum lebar seraya melangkah masuk. Dia melompat naik ke atas katil bersaiz queen. Selimut ditarik menutupi tubuh kecilnya. Belum sempat Fazira bergerak ke katilnya, pintu diketuk sekali lagi. ‘Sah. Mesti Atif.’ Bisik hati Fazira. Bila pintu terbuka, dia tersenyum lebar melihat Atif berdiri sambil memegang bucu bantal busuknya.

“Atif nak juga.” Kata Atif manja. Kedua tangannya diangkat meminta Fazira mendukungnya. Fazira menggeleng dan mendukung Atif masuk ke dalam biliknya. Beginilah setiap malam, Atiqah dan Atif akan bertandang ke biliknya untuk tidur bersama. Alif sudah berhenti tidur dengannya sejak 3 tahun lepas. Mungkin dia sudah mula rasa segan.

“Mak ngah tidur di tengah. Macam tu, bolehlah adik dengan Atif share Mak ngah.” Kata Atiqah lancar sambil menepuk-nepuk bantal untuk Fazira. Dia hanya mengikut kehendak anak saudaranya. Fazira tidak terus tidur sebaliknya dia mendodoikan mereka berdua hinggalah mereka tidur. Selepas beberapa minit, Atif terlelap tetapi bukan Atiqah. Tiba-tiba saja dia mengajukan soalan pada Fazira.

“Mak ngah.., kenapa nenek selalu marah Mak ngah?” tanya Atiqah manja dengan suara yang perlahan kerana tidak mahu mengejutkan adiknya. Fazira sudah menelan liur. Pahit. “Kenapa nenek benci sangat dengan Mak ngah?” tanyanya lagi. Fazira diam sejenak, cuba mencari jawapan yang sesuai.

“Mungkin sebab... masa kecik-kecik dulu, Mak ngah nakal. Sebab tulah nenek marah.” Jawab Fazira juga perlahan dengan tangan yang masih menepuk lembut Atif.

“Tapi.., tu kan dulu... masa Mak ngah kecik-kecik. Sekarang Mak ngah dah besar. Mak Ngah baik.., dah tak nakal. Kenapa nenek masih marah? Atiqah benci nenek sebab nenek selalu cakap benda yang Cikgu larang cakap masa di sekolah.” Omel Atiqah panjang lebar. Fazira hanya mendengar sambil menahan sebak. Tidak sangka selama ni, anak saudaranya memasang telinga setiap kali dia dimaki-hamun. Siapa yang tidak dengar suara ibunya setiap kali melalak. Tak payah pakai pembesar suara. Sekali menjerit, jiran sebelah pun boleh dengar dengan jelas. Fazira mengeluh berat.

“Sebab tulah Adik kena jaga perangai dari sekarang. Dengar cakap mak dan ayah, buat kerja bila disuruh dan... jangan sesekali menjawab bila kena marah. Barulah mak ayah sayangkan Adik macam Mak ngah sayangkan Adik.” Balas Fazira sambil mengeletek pinggang si Atiqah. Terkekek-kekeklah Atiqah ketawa kerana tidak tahan geli.

“Ssyy....nanti Atif bangun.” Fazira menekan jari telunjuk dibibir. Atiqah sudah menutup mulut. Mereka ketawa perlahan.

“Mak ngah...” panggil Atiqah lagi, manja.

“Ya, sayang.” Fazira masih melayan walaupun kelopak matanya sudah terasa berat.

“Adik doa... suatu hari nanti Mak ngah akan jumpa seorang ibu yang baik.., cantik dan penyayang. Macam Mak ngah.” Kata Atiqah seraya mengeratkan pelukannya di pinggang Fazira. Terkedu Fazira seketika selepas mendengar kata-kata si kecil tadi. Tidak sangka budak sekecil Atiqah juga boleh berfikir sepertinya. Ubun-ubun si kecil dicium lama.

“Amin...” kata Fazira perlahan. Atiqah tersenyum comel walaupun matanya sudah tertutup.

------------BAB 5------------
Fazri tergesa-gesa berjalan masuk ke tempat wuduk untuk mengambil wuduk. Dia agak lambat ke masjid untuk solat Zohor kerana urusan pejabat. Dia sedar akan kealpaanya. Urusan akhirat lebih penting jika dibandingkan dengan urusan dunia, itulah pesanan bapanya sebelum dia berpindah ke Pekan Juntai.

Kaki seluarnya segera dilipat hingga ke paras betis. Kepala pili dibuka lantas dia segera membasahkan kedua tapak tangannya. Seorang lelaki agak berumur berdiri di sebelah berbuat perkara yang sama. Mata Fazri terkebil-kebil melihat wajah lelaki di sebelahnya. Dia kenal akan lelaki itu. Lelaki itulah yang pernah bersembang dengan gadis idamannya, siap dapat ciuman manja lagi. Perasan sepasang mata sedang merenungnya, secara automatik bibir lelaki itu menguntum senyuman yang manis.

Fazri sekadar tersenyum beserta sengihan kantoi kerana terlalu serius merenung lelaki itu. Selesai mengambil wuduk, Fazri masuk dan berdiri di sebelah lelaki tadi. Sebenarnya dia sengaja berbuat demikian kerana ingin menggunakan peluang yang ada untuk mengenali lelaki itu. Jemaah agak kurang kalau dibandingkan dengan waktu Maghrib dan Isyak

Selepas beberapa minit, solat berjemaah selesai. Fazri masih duduk sambil menadah tangan seraya berdoa panjang. Lelaki tadi juga melakukan perkara yang sama. Kemudian, wajahnya diraup kedua tapak tangannya. Dia menoleh ke kanan dan bersalaman dengan lelaki tadi. Masing-masing berbalas senyuman.

“Maaf, Pak cik bertanya. Anak ni... baru berpindah ke sini?” tanya Ghazali. Fazri sudah tersenyum.

“Taklah baru sangat tapi saya dah tinggal di sini lebih kurang dua bulan lebih.” Balas Fazri sopan. Mereka sudah berjalan menuju ke pintu utama masjid.

“Dah lama rupanya. Pak cik tak perasan pula. Kamu selalu datang solat di masjid ni?” tanya Ghazali lagi.

“Ya. Saya selalu nampak Pak cik duduk di saf depan sebelah Imam Yusoff setiap kali hari Jumaat.” Jelas Fazri lagi. Lelaki itu ketawa kecil.

“Ya ke? Sebelum ni..., tinggal di mana dan macam mana boleh pindah ke pekan ni?” soal Ghazali lagi, mengalahkan polis. Fazri tersenyum lagi.

“Sebelum ni saya tinggal di Kuala Lumpur. Syarikat di Kuala Lumpur hantar saya untuk bertugas di cawangan baru di sini.” Terang Fazri pula. Ghazali mengangguk tanda faham. “Boleh saya tahu nama Pak cik?” tanya Fazri pula penuh santun walaupun teragak-agak.

“Oh! Nama Pak cik.., Ghazali. Orang kat sini panggil Pak long Zali.” Balas Ghazali ringkas beserta senyuman yang manis. “Pak cik buka restoran kecil di sebelah masjid ni.” tambahnya lagi. Fazri mengangguk faham.

“Nama saya Muhammad Fazri Alias. Panggil saja Fazri.” Balas Fazri juga mengukir senyuman yang sama. Ghazali nampak terkejut.

“La... nama kamu macam nama anak Pak cik.”

“Anak Pak cik?” Fazri hanya berpura-pura sedangkan dari awal dia sudah mengagak Ghazali adalah ayah kepada gadis idamannya.

“Ya. Anak perempuan Pak cik. Namanya Nurliana Fazira.”

‘Sah..!! Memang ayah dia.’ Jerit hati Fazri. Tahap kegembiraan yang bukan kepalang. ‘Ya ALLAH, kau lancarkanlah pula hubungan aku dengan Pak cik Ghazali. Amin.’ Doanya pula.


Seusai solat Isyak, Fazri duduk di birai katilnya. Dia termenung seketika kemudian bibirnya merekah membentuk senyuman yang lebar. Dia menjatuhkan badannya ke belakang. Tangan kanannya diletakkan di dahi. Senyuman tadi masih kekal terukir malah makin lebar.

“Fazira...” Bibirnya bergerak lembut menyebut nama gadis idamannya. Lantas, kotak ingatannya memainkan semula babak-babak yang berlaku petang tadi. Dia ketawa kecil. “Kalaulah waktu boleh berhenti setiap kali kita bertemu.”

Tepat jam 5.45 petang, matanya terpandang kelibat seorang gadis bertudung litup dan berbaju kurung moden sedang mundar-mandir di sebelah kereta Estima hitam sambil menekup telefon di telinganya. Fazri yang membonceng motosikal segera memberhentikan motornya di belakang kenderaan tadi. Tongkat diturunkan kemudian helmetnya pula ditanggalkan.

“Assalamua’laikum.” Ucap Fazri lancar. Dia turun dari motornya dan berjalan perlahan ke arah gadis tadi yang sedang membelakanginya. Entah kenapa, tiba-tiba jantungnya berdegup kencang sebaik saja melihat belakang gadis itu.

“Waa’laikum salam.” Jawab gadis itu lembut seraya menoleh. Pandangan mereka bertaut. Kedua-dua insan itu terkaku dan saling memandang dengan mata yang membesar kerana terkejut.

“Awak?” Mereka berdua bersuara serentak. Mata saling menatap. Lantas, Fazira mengalihkan pandangannya. Telefon pula sudah dialihkan dari telinga.

“Kenapa awak berhenti? Kereta awak rosak?” tanya Fazri agak bertalu. Fazira nampak seperti serba salah untuk memberitahu. “Cakaplah. Mungkin saya boleh tolong.” Tambah Fazri lembut. Fazira mengetap bibirnya.

“Tayar belakang... pancit.” Balas Fazira perlahan sambil menuding jari telunjuknya pada tayar belakang sebelah kiri. Pancit rupanya. Fazri tersenyum.

“Kalau macam tu, biar saya tolong tukarkan.” Kata Fazri seraya menanggalkan tali lehernya kemudian melipat lengan kemejanya hingga ke paras bawah siku.

“Tak menyusahkan ke?” tanya Fazira pantas. Dia gelabah semacam.

“Tak apa. Saya tolong awak hari ni, mungkin esok lusa awak boleh tolong saya pula.” Balas Fazri dengan senyuman yang manis. Fazira diam seribu bahasa. Tanpa membuang masa, Fazri memulakan upacara menukar tayar kereta. Selepas tayar yang pancit dikeluarkan, dia kembali bersuara.

“Ini... kereta siapa?” Fazira yang dari tadi asyik memandang ke arah jalan segera menoleh.

“Kereta... ayah.” jawab Fazira ringkas. Lantas, wajah Ghazali menerjah masuk ke ruangan minda Fazri. Dia tersenyum.

“Kereta ayah? Mana kereta awak?” tanya Fazri. Bukan niatnya untuk menyibuk tetapi sekadar ingin berbual kosong dalam masa yang sama dia ingin mengenali gadis itu dengan lebih mendalam.

“Ada... di rumah.” Jawab Fazira seperti acuh tak acuh. Fazri sudah tersenyum. Mungkin dia fikir aku ni jenis yang suka menyibuk. Getus hati Fazri.

“Maaflah kalau soalan saya tadi buat awak fikir saya jenis yang suka menyibuk.” Kata Fazri jujur. Gadis itu nampak terkesima. Fazri tersenyum kerana mungkin betul andaiannya tadi. “Bukan apa, saya jenis yang suka bersembang kalau buat kerja seperti ni.” Tambah Fazri tanpa memandang Fazira.

“Jadi.., di pejabat pun awak memang suka bersembang kalau buat kerja.” Kata Fazira pantas. Fazri tersentak. Di pejabat..? Maknanya.., dia pernah nampak aku dalam syarikat tu. Tak sangka, dia juga jenis yang berani menjawab rupanya.., bisik hati Fazri. Dia merenung gadis itu sambil tersenyum dengan hati yang sudah berbunga bahagia. Fazira segera melarikan anak matanya. Jelas sekali dia nampak malu.

“Saya kata saya suka bersembang bila buat kerja macam ni, bukan kerja pejabat.” Fazri sengaja membalas untuk melihat reaksi Fazira. Gadis itu hanya diam sambil melemparkan pandangan ke jalan raya. Malu agaknya. Bisik hati Fazri. Dia ketawa kecil tetapi cukup jelas kedengaran di telinga Fazira. “Awak dari mana nak ke mana?” tanya Fazri lagi.

“Dari rumah nak ke sekolah.” Fazira masih mahu menjawab soalannya. Mungkin ingin menjaga hatinya.

“Ada apa di sekolah?”

“Nak ambil anak.” Balas Fazira pantas dengan nada malas. Kening Fazri sudah terangkat tinggi.

“Apa dia?! Anak?” Fazri terkejut. Tangannya sudah berhenti bekerja. Memanglah dia terkejut. Tak mungkin gadis idamannya sudah berkahwin. Kalau betul, punahlah segala harapan dan impian yang dia bina sendirian selama ini.

“Saya kata anak?” Fazri mengangguk pantas.

“Tak... maksud saya... anak saudara. Nak ambil anak saudara saya.” Fazira memperbetulkan ayatnya tadi. Mukanya yang sedia putih sudah bertukar kemerahan. Fazri tersenyum lagi. Dalam diam, Fazri sudah menghela nafas lega. Dia ketawa melihat kelakuan gadis itu. “Kenapa awak ketawa?” tanya Fazira dengan jelingan yang tajam tetapi nampak ayu dan menawan di matanya.

“Tak ada apa cuma... gaya gelabah awak memang... comel.” Balas Fazri selamba sambil menggolek tayar pancit tadi ke belakang. Fazira pula nampak tergamam.


Fazri kembali semula ke dunia nyata. Senyuman tadi masih terlakar di bibir nipisnya. Insiden petang tadi merupakan insiden yang tidak mungkin dapat dilupakan. Sebelum berpisah, Fazira menghadiahkan senyuman yang paling manis yang tidak pernah ditatap matanya sebelum ini. Manis dan menawan. Dia meraba dadanya. Degupan jantungnya sudah kencang. ‘Ya ALLAH, kalau dia adalah jodoh aku, kau makbulkanlah doa-doa yang aku pohon pada-Mu selama ni. Amin.’ Selepas beberapa minit, dia terlelap sambil ditemani bayangan senyuman si gadis idaman.

No comments:

Post a Comment